Udstrækning

21/01/14 11.20

Udstrækning Den præcise effekt for udstrækning indeholder en del videnskabelig usikkerhed, da det ikke er videnskabelig bevist. Men bare fordi det ikke er videnskabelig bevist, har mange en positiv oplevelse ved udstrækning.

Hvordan skal det gøres?

Strækket skal holdes i et langt, jævnt, sejt træk i mindst 45 sekunder. Undgå gerne huggende eller vuggende bevægelser under udstrækning. Brug 3-4 sekunder på at opbygge strækket og også et par sekunder på at afslutte en udstrækning.

Din vejrtrækning skal være behersket og dyb. Er det svært, kan det være et tegn på, at strækket er for barsk. Udstrækning må ikke gøre ondt. Du skal kunne mærke, at der sker et stræk i musklen, og der må også gerne være let ømhed forbundet med strækket, men det må under ingen omstændigheder gøre ondt på dig.

Har du en skade?

Ved en skade i musklen eller i senen, skal du være ekstra skånsom med strækøvelser. Årsagen til skaden er typisk for kraftige stræk. Kraftig udstrækning vil belaste dit skadede væv endnu mere og forlænge din skadesperiode. Ved en ny skade bør strækøvelser derfor udføres skånsomt, og gerne inden for smertegrænsen. Vævet skal have hvile, så de fiberbristninger der er sket, har mulighed for at blive genetableret.