Lige nu GRATIS FRAGT på din første ordre!

Brug gavekoden: GRATIS-FRAGT

En god arbejdsstilling er alt

Du bør være meget opmærksom på hvordan din arbejdsstilling er. Den kan nedsætte din ydeevne, hvis arbejdsstillingen ikke er korrekt.

God arbejdsstilling

Din arbejdsstilling

Hvis du har et stillesiddende arbejde, er det meget vigtigt at din kontorstol er god og stabil. Stolen bør kunne justeres efter behov, have fem hjul og betrækket på stolen bør være åndbart. Betrækket bør være af stof, da det støtter til god komfort. Da du benytter stolen mange timer på dit arbejde, er komforten alfa omega.

Dog er det meget individuelt hvilken position der lige passer til dig. En arbejdsstilling kan være god for dig, men måske ikke for en af dine medarbejdere. Højden har en del at sige her. Er du høj, skal du have en stol der kan hæves tilstrækkeligt meget, hvorimod er du lav kan du benytte en fodskammel.

Din stol bør kunne indstilles til en åben vinkel i hoften. Dette betyder at dine knæ peger nedad, når du sidder med enden helt tilbage på sædet, ryggen mod ryglænet og fødderne placeret fladt på gulvet eller på en fodskammel.

Derudover bør din stol også have en vippe- eller gyngefunktion. På denne måde skaber det bevægelse i en ellers fastlåst og urørlig arbejdsstilling. En stol med høj ryglænd er god hvis du skal sidde og tale i telefon eller for eksempel hvile.

Din stol bør ikke have armlæn, det forhindrer din stol i at komme helt ind under bordet. Uden armlæn vil du kunne komme ind under bordet og finde den mest optimale arbejdsstilling.

Din stol bør også kunne fungere som en støttestol når du står op. En god idé vil også være hæve og sænke borde, så du har mulighed for at stå op hvis der er behov for det. En stå-støttestol er en stol du kan hæve så meget at du næsten kan stå ret op. Fordelen ved den slags stole er at du opretholder dit længesvaj, da du næsten er stående. Stå-støttestolen er særledes gavnlig for mennesker med rygproblemer, der har svært ved at sidde ned i længere tid.

Alfa Omega at du sidder rigtigt

Hvis du benytter den samme stilling hele tiden, slider det meget på kroppen. Derfor er træning i din fritid også vigtigt, da du ikke er fysisk på arbejdspladsen. Det vil også forbedre din arbejdsstilling på arbejdet. Øvelser på kontoret vil også være en god idé, for at varier din stilling. Du kan for eksempel også anskaffe dig en træningsbold, som du kan sidde på. Her vil du træne rygmuskulaturen og balancen. Det er meget vigtigt at varierer sin arbejdsstilling, da selv en god stilling kan give problemer, hvis du benytter den for længe.

Undgå arbejdsskader

Det er meget vigtigt at du husker at træne de muskler du bruger. For eksempel kan du tage trappen i stedet for elevatoren. Benyt hæve og sænke bordet. Sørg for at holde små pauser i løbet af arbejdsdagen og rejs dig for eksempel op når du taler i telefon. Husk at varierer din arbejdsstilling og lav små øvelser gennem hele dagen.