Lige nu GRATIS FRAGT på din første ordre!

Brug gavekoden: GRATIS-FRAGT

De 8 kostråd

de-8-kostråd Hvis du lever efter de 8 kostråd, vil du få dækket dit behov for vitaminer og mineraler, samt andre vigtige næringsstoffer. Du vil også nedsætte din risiko for, at udvikle livsstilsygdomme.

1. Spis frugt om grønt – 6 om dagen

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og børn over 10 år spiser 6000 g grønt og frugt om dagen. Det er vigtigt, at du spiser mange forskellige typer frugter og grønt, da de indeholder forskellige vitaminer, og det er samspillet mellem vitaminerne, der formentlig har den sygdomsforebyggende effekt

2. Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen

Det anbefales, at du spiser fiske to gange om ugen. Det giver en mængde der svarer til 200-300 g fisk om ugen. . Forskellige fisk indeholder forskellige mængder af de sunde stoffer, og et godt kostråd er derfor, at du varierer mellem de forskellige fiskearter.

3. Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag

Det anbefales, at voksne og større børn spiser ca. 250 gram kartofler, ris eller pasta og 250 gram brød og gryn, om dagen. Herudover anbefales det, at du spiser mange fuldkornsprodukter hver dag som for eksempel rugbrød og havregryn, og til gengæld sparer på det hvide brød.

4. Spar på sukkeret

Sukker indeholder kun kalorier og ingen vitaminer og mineraler, og kan derfor betegnes som tomme kalorier. For meget sukker i kosten øger risikoen for overvægt, og sukkeret kan nemt tage pladsen for den sunde mad.

5. Spar på fedtet

I en sund kost bør 25-35 % af det samlede energiindtag komme fra fedt. En tommelfingerregel er, at i alt 25 - 30 gram smør, margarine og olie om dagen er nok. Det svarer til ca. to spiseskefulde.

6. Spis varieret og besvar normalvægten

Fødevarer indeholder forskellige vitaminer, mineraler og andre vigtige stoffer, og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du spiser varieret. Det betyder, at du bør sammensætte måltiderne med mad fra alle fødevaregrupper. Hermed sikres det, at kroppen får alle de næringsstoffer, den har behov for.

7. Sluk tørsten i vand

Det anbefales, at du indtager 1-1 ½ liter væske i døgnet, og at drikke vand er den bedste måde at få dækket sit væskebehov på, da vand tilfører kroppen væske uden at tilføre den kalorier.

8. Vær fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen

At være aktiv er et af de vigtigste kostråd overhovedet. Sundhedsstyrelsen anbefaler at alle voksne er fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen. Denne fysiske aktivitet skal være ved moderat til høj intensitet, og derfor tæller dine dagligdags aktiviteter ikke med i den mængde.

Tags: